HK rykker opp med TIL

Strategi // Design // Sponsor

HK rykker opp sammen med TIL

Vi i HK er stolt av å være en del av det store laget rundt Tromsø IL. Det var en selvfølge for oss å være med når laget rykket ned i fjor, og det er en ære å få være med laget tilbake i Eliteserien i 2021!

Dagen etter dagen tok vi oss en prat med en morgenfrisk markedsdirektør i Tromsø IL, Trond Steinar Albertsen.

Gratulerer med opprykk til Eliteserien. For å gjenta et forslitt spørsmål – hvordan føles det nå?
 
Det føles godt! Minnene går tilbake til mirakelet på Lerkendal, da vi slo Rosenborg på overtid og sikret videre spill på øverste nivå i 2003. I år stod det om opprykk, og det er forløsende at opprykket ble klart i tredje siste runde. Nå ønsker vi å avslutte sesongen med å vinne OBOS ligaen 2020 og jobbe videre med fundamentet og rammene for neste år.

 

 

Hva betyr det for Tromsø å ha et lag i Eliteserien?

 

Da vi rykket opp i 1985 var det en milepæl for Tromsø by å ha et fotballag i øverste divisjon. Jeg tror byen skal være veldig stolt både over TILs prestasjoner og alle de andre sportslige prestasjonene som er utført innenfor ulike idretter gjennom mange år. Det har vært med å sette Tromsø på kartet over store idrettsbyer i Norge.

 

Tromsø IL har etterhvert blitt en voksen klubb. Hvordan har 100-åringen det?

 

Klubben har jobbet i 100 år for å skape et flaggskip for hele tromsøregionen. Vi som er her i dag har stor respekt for arbeidet som har blitt lagt ned siden klubben ble startet i 1920. Det er dette fundamentet som gjør oss til den vi er i dag, og som gjør at vi alle kan representere en stolt 100 åring.

 

Selv om man er 100 år, kan man ikke stå alene. Hva betyr samarbeidspartnerne for dere?

 

Alle rundt klubben er en del av det store laget. Det er frivillige, publikum, familier, støtteapparat og spillere. Man kommer ingen vei uten gode samarbeidspartnere. Det er et formidabelt lagarbeid som har gjort at vi har kunnet rykke opp igjen. Når du skal reise et bygg begynner du ikke med fjerde etasje. Du starter med fundamentet. Og for oss er det store laget fundamentet. I 90 minutter er det spillerne på banen som skal prestere – men for at de skal prestere må også det store laget fungere.

 

 Og så det viktigste spørsmålet til slutt, vinner vi slaget om Nord-Norge neste sesong?

 

Tromsø IL er fullt kapabel til å slå Bodø/Glimt i enkeltkamper. Men vi skal være såpass ærlige å si at vi trenger tid for å bygge oss opp til å prestere så godt som Bodø/Glimt har gjort de par siste sesongene. Så er det nå sånn at det skal spilles noen kamper til utenom de to mot Bodø Glimt, og jeg tror vi er avhengig av noen poeng i de også.

TROMSØ IL ANNO 1927

Forvalte 100 år med identitet

Det er grafisk designer ved HK Reklamebyrå, Martin Heiselberg, som har jobbet med å utforme logoen og profilen til jubilanten. 

Hvordan har det vært å jobbe med en så viktig oppgave Martin?

Allerede tidlig i 2019, lenge før oppdraget startet, begynte jeg å tenke på 100-års profilen og hva vi kunne gjøre for å markere jubileet til TIL. Jeg visste det var en svært viktig oppgave som mange mennesker vil se og forholde seg til, så en løsning skulle gjøres med respekt for TILs historie og identitet.

Hva har du vektlagt i oppbyggingen av profilen?

Da vi fikk oppgaven gikk jeg som det første på biblioteket for å bli ennå bedre kjent med TILs historie. Det var viktig for meg, at profilen tok inspirasjon fra TILs historie, men samtidig pekte fremover.

Hvor har du hentet inspirasjon fra?

Inspirasjonen er primært kommet fra TILs historie og TILs rød-hvite striper.
Men jeg har også sett på hvordan andre europeiske fotballag har brukt design i sin kommunikasjon.

Hva er du mest fornøyd med selv?

Måten TIL har tatt profilen i bruk. Når jeg ser Gutan gå på banen med «min logo» på brystkassa, så blir man litt ekstra stolt.

Hva får TIL ut av å samarbeid med HK?

Det er viktig for en bedrift å ha et helhetlig uttrykk. Ved å bruke et fast byrå får man ikke bare et konsistent uttrykk, gjennom samarbeid blir man også bedre kjent. Etterhvert resulterer det i at man får et helt lag av samarbeidspartnere som tør å utfordre seg selv og andre for å finne nye måter å kommunisere merkevaren på. Som igjen styrker bedriften. Ekte lagånd er når man spiller hverandre gode.